Postup posuzování shody pro lodní výstroj

Lodní výstroj patří do harmonizované oblasti, jde o stanovené výrobky definované zákonem č. 90/2016 Sb. (o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh). Pro účely posuzování shody lodní výstroje se lodí rozumí námořní plavidlo s vlastním pohonem určené k námořní plavbě za účelem přepravy nákladů nebo cestujících nebo přepravy nákladu a cestujících plující pod vlajkou ČR nebo jiného členského státu EU. Výrobek, který je lodní výstrojí, smí být umístěn na loď, pokud splňuje stanovené požadavky účinné ke dni jeho umístění a byla u něj posouzena shoda. Výrobce, který není usazen v EU, musí písemným pověřením jmenovat svého zplnomocněného zástupce. Pověření zplnomocněného zástupce obsahuje adresu, na které je uveden kontakt výrobce. Dovozce nebo distributor podle zákona č. 90/2016 Sb. může být také pokládán za výrobce, pokud umístí na loď výrobek, který je lodní výstrojí.

Prováděcím předpisem k zákonu č. 90/2016 Sb.  je nařízení vlády č. 345/2006 Sb. o lodní výstroji.
Nařízení vlády č. 345/2006 Sb. stanoví:

  • technické požadavky na lodní výstroj,
  • způsob posuzování shody lodní výstroje,
  • podmínky a pravidla pro vypracování EU prohlášení o shodě a pro umisťování značky shody,
  • podrobnosti k činnostem hospodářských subjektů a oznámených subjektů
  • formální nedostatky, jejichž neodstranění umožňuje orgánu dozoru rozhodnout o přijetí příslušných ochranných opatření.
Výrobkem, u kterého se posuzuje shoda podle nařízení vlády č. 345/2006 Sb., je lodní výstroj, která je/má být umístěna na palubě lodi a která je uvedena v přímo použitelném předpisu EU č. (EU)2020/1170 upravujícím požadavky na návrh, provedení a umístění lodní výstroje a zkušební normy pro lodní výstroj. Zkušební normy pro lodní výstroj jsou normy stanovené Mezinárodní námořní organizací (IMO), Mezinárodní organizací pro normalizaci (ISO), Mezinárodní elektrotechnickou komisí (IEC), Evropským výborem pro normalizaci (CEN), Evropským výborem pro normalizaci v elektrotechnice (CENELEC),Mezinárodní telekomunikační unií (ITU), Evropským ústavem pro telekomunikační normy (ETSI). Výjimečně v případě absence mezinárodní normy může Komise stanovit aktem v přenesené pravomoci pro danou konkrétní lodní výstroj harmonizované technické specifikace a zkušební normy.

Technické požadavky
Technické požadavky na lodní výstroj stanoví mezinárodní smlouvy, rozhodnutí a jiné akty Mezinárodní námořní organizace a zkušební normy (mezinárodní předpisy). Mezinárodní předpisy, které se na výrobek použijí, stanoví přímo použitelný předpis EU prováděcí nařízení Komise č. (EU)2020/1170 o požadavcích na návrh, zhotovení a funkčnost a zkušebních normách pro lodní výstroj. Kromě zkušebních norem konkrétně uvedených v příloze přezkoušení typu (schválení typu) nařízení Komise č. (EU)2020/1170 musí být v souladu s použitelnými požadavky mezinárodních úmluv a příslušných rezolucí a oběžníků IMO. Tento soulad je uveden v modulech pro posuzování shody ve směrnici 2014/90/EU.
Příloha prováděcího nařízení Komise č. (EU)2020/1170 obsahuje pro níže uvedené položky (1 až 8) zkušební normy, moduly pro posuzování shody, údaje o prvním uvedení na trh a poslední instalaci na palubě, pravidla SOLAS 74 v platném znění a případně příslušné rezoluce a oběžníky IMO (Mezinárodní námořní organizace):
1. Záchranné prostředky
2. Zabránění znečišťování moří
3. Protipožární ochrana
4. Navigační zařízení
5. Radiokomunikační zařízení
6. Zařízení požadovaná podle COLREG 72a
7. Další bezpečnostní zařízení
8. Zařízení podle SOLASb kapitoly II-1
9. Výstroj, pro niž soubor norem pro certifikaci MEDc není úplný

aMezinárodní pravidla pro zabránění srážkám na moři
bMezinárodní úmluva o bezpečnosti lidského života na moři
csměrnice o lodní výstroji

Posuzování shody
Splnění technických požadavků na lodní výstroj se prokazuje postupy podle zkušebních norem a postupy posuzování shody uvedenými v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 345/2006 Sb.
Příloha č. 1 nařízení vlády č. 345/2006 Sb. obsahuje obecná pravidla pro posuzování shody, pravidla
pro výrobek vyráběný jednotlivě nebo v malých sériích, postupy posuzování shody podle jednotlivých modulů:

Modul B

EU přezkoušení typu

Modul D

Shoda s typem založená na zabezpečování kvality výrobního procesu

Modul E

Shoda s typem založená na zabezpečování kvality výrobků

Modul F

Shoda s typem založená na ověřování výrobků

Modul G

Shoda založená na ověřování každého jednotlivého výrobku


Technická dokumentace

Doba uchovávání technické dokumentace odpovídá době očekávané životnosti výrobku, nesmí však být kratší než 10 let od umístění značky shody na výrobek. Současně je nutno dodržet stejnou dobu identifikace hospodářských subjektů podle § 6 nařízení vlády č. 345/2006 Sb.

EU prohlášení o shodě
Ke všem výrobkům se vypracovává EU prohlášení o shodě, jeho kopie se ke všem výrobkům přikládá. Doba uchovávání EU prohlášení o shodě odpovídá době očekávané životnosti výrobku stanovené výrobcem, nesmí však být kratší než 10 let od umístění značky shody na výrobek. EU prohlášení o shodě se vyhotovuje rovněž v anglickém jazyce. Kopie EU prohlášení o shodě se poskytne provozovateli lodi, na které je nebo má být příslušná lodní výstroj umístěna, a oznámenému subjektu, který provedl posuzování shody.
 
Další informace přikládané k výrobku: informační, kontaktní a identifikační údaje, bezpečnostní informace uvádí § 5 nařízení vlády č. 345/2006 Sb.

Pravidla pro umísťování značky shody
jsou podrobně uvedena v § 8 nařízení vlády č. 345/2006 Sb. Grafická podoba značky shody je uvedena v příloze č. 2 k nařízení vlády č. 345/2006 Sb. a má podobu kormidla (podle směrnice o lodní výstroji):


Značka shody může být nahrazena nebo doplněna elektronickým identifikátorem, pokud jsou splněny podmínky právních předpisů EU.

Další využitelné informace:






 


 

 

We use cookies that make this site work. By using our services you agree to use them.More here I agree